Het SEO alfabet
De wereld van SEO, zoekmachine optimalisatie, is soms best ingewikkeld. Dit komt niet in de laatste plaats door alle termen die er gebruikt worden. Wat voor de één vanzelfsprekend is, klinkt de ander vreemd in de oren. Vandaar dat je op deze pagina een SEO alfabet vindt, waarin we alle veel voorkomende termen aan je uit zullen proberen te leggen.
SEO alfabet
-
Alt tagLijstitem 1
Door middel van een alt tag toe te voegen aan een afbeelding, kan Google lezen waar de afbeelding over gaat. Geef een afbeelding dan ook altijd een relevante alt tag mee. Wordt ook wel alt text genoemd.
-
Anchor text
Het klikbare gedeelte in een link. Meestal staat de zoekterm vermeldt met daarin het onderwerp van de link. Ook wel ankertekst of linktitel genoemd.
-
BacklinkLijstitem 2
Backlinks, ook wel externe links, zijn linkjes die worden geplaatst op een andere website dan de eigen website, met een verwijzing naar jou. Bij voorkeur zijn dit websites in dezelfde branche als je eigen. Het is een belangrijke rank factor voor Google.
-
ContentLijstitem 3
Content is letterlijk alle inhoud van je website. Dis is bijvoorbeeld tekst, maar ook afbeldingen, animaties, video's, PDF'jes en podcasts. Erg belangrijk om goed gevonden te worden in Google, door de toegepaste zoektermen in de content.
-
Domain authority (DA)Lijstitem 4
Dit is de geschatte waarde van een domein, opgebouwd uit heel veel verschillende factoren, onder andere het aantal kwalitatieve links naar jouw website.
-
Duplicate content
Duplicate content betekent dat er op verschillende webpagina’s dezelfde inhoud te vinden is. Denk hierbij aan webpagina’s op 2 verschillende websites én webpagina’s op dezelfde website.
-
Gerelateerde zoekopdrachten
Gerelateerde zoekopdrachten zijn suggesties gebaseerd op de werkelijke zoekterm. Oftewel het zijn zoekopdrachten die anderen gebruikten, gerelateerd aan het onderwerp waarop jij zocht.
-
Interne linkbuilding
Interne links zijn links die verwijzen naar een andere pagina op dezelfde website. Hiermee verwijs je de bezoekers (en Google!) naar andere pagina’s met verdere informatie over het benoemde onderwerp.
-
Keyword
Dit is een ander woord voor zoekwoord of zoekterm. Keywords zijn onderdeel van het onderwerp van de pagina, en belangrijk om goed gevonden te kunnen worden. Met een goed zoekwoordenonderzoek leg je de basis om goed gevonden te worden in Google.
-
Landingspagina
Een speciale pagina waarop een bezoeker van een website terecht komt als ze zoeken naar een specifiek product of een bepaalde dienst op je website. De pagina wordt ontdaan van afleidende onderdelen die een normale webpagina heeft, zoals het menu en de footer. Het doel van de landingspagina is om de bezoeker enkel te laten focussen op wat je op die pagina te bieden hebt.
-
Meta description
De meta omschrijving is een korte omschrijving van een webpagina, zoals die wordt weergegeven onder de paginatitel en URL in de zoekresultaten van Google.
-
Ranking
Ranking is de positie van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine. Van elke zoekterm die jij beangrijk vind, is het belangrijk deze posities te monitoren en waar nodg proberen om deze omhoog te krijgen.
-
Zoekwoord
Zoekterm is een betere benaming. Simpelweg wordt hiermee gedoeld op een woord of combinatie van woorden die gebruikt wordt in een zoekopdracht in een zoekmachine.